Amoris laetitia 149.
Ferenc pápa: Amoris laetitia (A szeretet öröme):
Isten szereti gyermekei örömét
149. Egyes spirituális irányzatok azt tanítják, hogy a fájdalmak alól való felszabadulás útja a vágyaktól való megtisztulás. Mi mégis hisszük, hogy Isten szereti az emberek örömeit: Ő teremtett bennünket és “gazdagon ellát minket mindennel, amit élvezhetünk” (1 Tim 6,17). Örüljünk, mikor nagy szeretettel azt mondja nekünk: “Gyermekem, bánj magaddal jól … Egy boldog naptól se foszd meg magad ” (Sir 14: 11-14). A házaspárok ugyanígy válaszolnak Isten akaratára, mikor engedelmeskednek a bibliai parancsnak: “Örüljetek a jólét napján” (Ec 7:14). Fontos, hogy szabadon felismerhessük, hogy a kölcsönös szeretet igényeinek megfelelően, az öröm különféle kifejeződéseket találhat az élet különböző időszakaiban. Ebben az értelemben elismerhetjük egyes keleti mesterek tanításait, kik tudatunk megnyitására ösztönöznek bennünket, nehogy egy korlátolt tapasztalatunk vezessen rabságba minket. A tudatosságnak ez a kiterjesztése nem a vágy tagadása vagy megsemmisítése, hanem inkább a kiszélesítése és tökéletesítése.
149. Some currents of spirituality teach that desire has to be eliminated as a path to liberation from pain. Yet we believe that God loves the enjoyment felt by human beings: he created us and “richly furnishes us with everything to enjoy” (1 Tim 6:17). Let us be glad when with great love he tells us: “My son, treat yourself well… Do not deprive yourself of a happy day” (Sir 14:11-14). Married couples likewise respond to God’s will when they take up the biblical injunction: “Be joyful in the day of prosperity” (Ec 7:14). What is important is to have the freedom to realize that pleasure can find different expressions at different times of life, in accordance with the needs of mutual love. In this sense, we can appreciate the teachings of some Eastern masters who urge us to expand our consciousness, lest we be imprisoned by one limited experience that can blinker us. This expansion of consciousness is not the denial or destruction of desire so much as its broadening and perfection.